jom exchange link

Click kt banner bawah ni utk shopping di classywardrobe.com

Photobucket

visit our booth here :)

ask us here

ASK US HERE
Name:
Email Address:
Handphone No:
Question:

*Please check again your email and handphone no. We can't reply to u if u give us a wrong data. We will try our best to reply your question asap.

*To order, pls proceed to www.classywardrobe.com


This online form was provided by Freedback.

Wednesday, January 26, 2011

Penat bekerja vs penat xde keje?

Salam u all,

Owh arini kita buat brainstorming ok gak ni. Huhu

Mana korang suka? Penat sbb banyak keje or penat sbb xde keje?

Ok, skrg saya boleh dikatakan penat sbb xbyk sgt keje kot..eh, jgn salah paham ye, keje tu ada, tp xla byk sgt2 sehingga bole menyebabkn penat..

Penat sbb xde keje saya pernah rasa, lps habis amik course welding dulu, selama beberapa bulan duk pegi keje, blk keje, pegi keje, blk keje..oi xbole tahan!! Sgt2 penat nk berlakon depan boss and kawan2 seopis tau. Ke hulu ke hilir, buat2 cam byk keje. Penah buat cam2 cara, bwk kertas nk g fotostat, nk scan la..buat2 calculation la..padahal semua keje2 tu xdw kaitan ngn keje opis pun (ampun boss). Huhu

Lps 3 bln kot rasanya aktiviti berlakon, saya g jumpa boss ngadu yg saya xde keje. Ayat best yg berbunyi "boss, saya xde keje la nk buat, saya boring, saya nk mintak keje, apa2 pun bole la". Oi sampai terdesak camtu sekali tau! Then saya bg cadangan kt boss nk msk gumusut utk buat riser pqr..so, dapatla keje..mula2 x biasa keje byk, mati kutu gak..byk nyer lah keje..x ckp kaki tgn ni buat keje. Haha

Tp kita kena ingat, kerja ni adalah pencarian kita aka periuk nasi kita. Kalau kita duk rileks mcm xde keje, asyik hilang, mengular, dgn kita x sedar, gaji yg kita dpt utk makan, minum, bg mak ayah, bg anak2 makan, semuanya macamana? Fikir2kan la sendiri..

Saya yakin kerja di ofis kita sebenarnya byk..in fact, sgt byk..kalau bukan kerja pun, byk yg kt bole pelajari utk meningkatkan ilmu kita dlm kerjaya..

Ni saya ada copy tips utk mengurangkan tekanan kerja yg byk:

1)Puan perlu merancang kerja dengan sebaik mungkin. Namun mungkin perlu diubah sedikit berdasarkan apa yang utama puan perlu lakukan. Andai 2-3 kerja yang boleh diselesaikan segera puan perlu selesaikan segera. Dalam urusan sebegini puan memerlukan target kerja untuk disiapkan dalam satu hari. Insya Allah saya tidak katakan puan boleh selesaikan semuanya sekaligus. Tetapi andai puan dapat menyelesaikan target kerja pada hari itu saya pasti puan lebih lega.

2)Kurangkan masa-masa terbuang ketika bekerja. Antaranya kurangkan jumlah waktu makan tengah hari, masa berbual sebelum puan selesaikan target kerja. Guna masa utk solat sebaik-baiknya.

3)Tulis dengan teliti apa yang puan perlukan untuk selesaikan kerja puan. Buat to-do list setiap pagi semasa sampai di tempat kerja.

4)Minta bantuan segera pada rakan kerja yang dapat menyelesaikan masalah yang puan tidak dapat selesaikan. Ianya sangat membantu.

5)Menjadi isteri adalah tanggungjawab 24 jam kepada suami dan anak-anak. Jika perlu jangan selalu bawa kerja pejabat pulang ke rumah. Anak puan memang memerlukan perhatian lebih dari puan. Menyiapkan target kerja akan membantu puan mendapat masa bersama anak dan suami.

6) Kurangkan masa membaca email-email yg xberkaitan dgn kerja.

7) fokus semasa bekerja. Jgn biarkn diri anda terdorong utk bersembang/ mengumpat/ bergosip

8)Ambillah juga ruang pada waktu malam untuk solat istikharah dan hajat sebagai jalan terakhir memohon Allah bantu kuatkan semangat dan tenangkan hati.

Semoga kita sama2 dpt meningkatkan kualiti kerja dan sekaligus meningkat dlm kerjaya kita.


Mkn megi masa rehat~sambil tgk calendar "owh dah makin tua aku ni, bila la leh manager eh?"


Kipas ni selalu buat saya ngantuk time kerja :(


Haa, curi2 tgk Glee2 masa time keje. Ish jgn tiru cam saya!

Thanks for reading & thanks also for your comments~

1 comment:

Anonymous said...

Bes nyer keje kat MMHE ek...xde keje...kat KLCC ni bnyk gler keje...tp maaf la x ikut cadangan jgn bwk blk umah, time2 appraisal ni, keje makin berlambak2...curi2 bc ur blog sambil buat keje..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...